Alt om elbillader, og litt til

Elbilen er ikke lenger en sjelden kuriositet. Den er i ferd med å revolusjonere bilbransjen. For oss som har jobbet med strøm og fornybar energi i over 100 år, er det ekstra gledelig at bilbransjen har funnet tilbake til, og nå videreutvikler sin gamle, opprinnelige teknologi. Vil du lese deg opp på elbilen, elbillading og litt til, er det bare å fortsette å lese.

Elektriske biler var vanlig tidlig i bilhistorien, fra midten av 1800-tallet og frem til begynnelsen av 1900-tallet. Men på grunn av begrenset rekkevidde og motorytelse, ble elbilen utkonkurrert av bensinbilen. Nå er flisa snudd. I skrivende stund står salg av elbiler og ladbare hybridbiler for 43,9 prosent av nybilsalget i Norge. Det er så smått utrolig, og samtidig utrolig bra for miljøet.

Vanlig stikkontakt lader tregest
Elbiler må lades. Lader du fra en vanlig stikkontakt, er det den desidert tregeste måten du kan lade elbilen din på. Den mest brannfarlige også – elektrikere ser brente stikkontakter og ledninger hver eneste uke. En vanlig stikkontakt har kun en effekt på 2,3 kW. Skal du lade elbilen din på denne måten må du smøre deg med tålmodighet. Det vil ta mellom åtte og førti timer, alt etter hvor stort batteriet er.

Hjemmelader er trygt og raskt
Det er egentlig ikke noe å stusse på. Hvis du vil lade bilen din på den raskeste og tryggeste måten, skaffer du deg en ladestasjon hjemme med Type 2-ladekabel.

Ladetiden er avhengig av effekten til ombordladeren i bilen din, inntaket til huset eller garasjen – om det er 1-fas eller 3-fas – spenningen på nettet og strømstyrken i kursen elektrikeren legger opp.

En god og sikker hjemmelader koster rundt 15 000,- kroner, pluss montering – for ladestasjonen må monteres av en autorisert elektriker. For å finne hjemmeladeren som passer din elbil, er det best å høre med merkeforhandleren. Husk også at nettselskapene rundt om i Norge har ulike praksiser ved installasjon av hjemmeladere, men disse reglene  kan elektrikeren.

Det er billig å lade hjemme
Så, hvor mye koster det egentlig å lade elbilen hjemme? Er det mye billigere enn å fylle bensin og diesel på bensinstasjonen? Svaret på det er definitivt ja. Den eksakte prisen er avhengig av strømleverandøren din, strømprisen, været, og hvilke elbilen du har. Men en god sånn-cirka-regel er at det koster rundt 1,2 kroner per kWh å lade med hjemmeladeren. Har du en elbil med et batteri på 75 kWh, koster det altså 90,- kroner å lade batteriet helt opp, mens en full tank med diesel eller bensin fort runder tusenlappen.

Vi har hatt det litt gøy – for det skal man jo ha ­ – og regnet ut at med en kjørelengde på 15000 km i året i en elbil med gjennomsnittlig forbruk på 1,7 kWh, og med en snittpris på strøm på 1,2 kroner, vil ladeutgiftene dine med en hjemmelader være 3060,- kroner i løpet av et år. Det ble en lang setning, men for deg som har elbil regner vi med det var hyggelig lesing.

Ut å langtur – aldri tom for strøm
Hvor langt du kan kjøre med fulladet batteri er litt vanskelig å svare på. Det er så mye som spiller inn på rekkevidden: bilens utnyttelse av batteriet, kjørestilen din, temperaturen, kjøreforholdene og annen strømbruk i bilen. Skal du ut på langtur er det smart å orientere seg om ladestasjoner på veien. Ladestasjonsnettet er allerede godt utbygd i Norge, og store deler av Europa ligger ikke så langt etter. Her har du full oversikt over hvilke hurtigladertyper de forskjellige bilmerkene bruker, og hvor i landet du finner de forskjellige ladepunktene.

Det kommer stadig en ny elbil
Er elbil noe for deg, gjenstår det bare å finne ut hvilken du skal kjøpe. På Norsk Elbilforening sine sider har de en ganske grei oversikt over elbiler som kommer på markedet, så du kan jo begynne der? Uansett hva du kjører, kjør forsiktig.

PS! Husk at hurtiglading om vinteren kan ta opp til tre ganger så lang tid som om sommeren dersom batteriet er svært kaldt. Så vet du det også.