Faktura

Her finner du spørsmål og svar om faktura.

  • Hva består strømregningen av?

    Strømregningen består av strømforbruk og avgifter til staten. Alle strømkunder er kunde av to selskaper - en strømleverandør og det lokale nettselskapet.

  • Hva er fordelen med eFaktura og AvtaleGiro?

    Hvis du tegner avtale om både AvtaleGiro og eFaktura, vil trekket bli utført på forfallsdato som AvtaleGiro, og varsel om betalingen kommer som eFaktura med spesifikasjoner i nettbanken din.

    eFaktura:
    Med eFaktura får du regningen din rett i nettbanken din, ferdig utfylt med kontonummer, KID og forfallsdato. Dermed kan du betale regningene dine når og hvor du vil, uten å tenke på at den ligger kanskje i postkassen din. Men husk at du må ha tilgang til Internett. De fleste banker tilbyr også varsling på e-post. efaktura ordner du selv i nettbanken din. Første gangen du ønsker å tegne en eFaktura avtale trenger du et referansenummer. Dette finner du på siste papirfakturaen du har mottatt fra Tafjord.

    Når du har betalt regningen, oppbevares de i nettbanken slik at du når som helst kan se eller printe ut fakturaen. Da har du alltid kontroll og god oversikt både over betalte - og ubetalte regninger.

    Du kan når som helst si opp eFaktura avtalen du har med en utsteder. Dette gjør du også i nettbanken din. Å motta eFaktura i nettbanken er gratis.

    AvtaleGiro:
    Dette er en avtale mellom deg og banken. Vi får beskjed fra banken din når du har inngått avtale om AvtaleGiro. Banken sørger for at abonnementet blir automatisk betalt på riktig dato. Før forfall vil du varsles via kontoutskrift fra din bank, hvor det vises beløp og dato for betaling. Du har mulighet til å stoppe betalingen gjennom bankens kontofon, nettbank eller ved å ta personlig kontakt med banken.

  • Hvorfor har jeg fått to fakturaer?

    Du har byttet strømleverandør. Du får da en faktura fra din strømleverandør for selve strømmen og en faktura fra Tafjord Kraftnett for nettleien, som er transporten av strøm hjem til deg.

  • Betaling fra utlandet?

    Når du skal betale fra utlandet trenger du IBAN og BIC/Swift kode.

    IBAN (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for bankkontonummer.
    BIC (Bank Identifier Code -SWIFT adresse) identifiserer banken.

    Tafjord Marked AS har følgende koder:

    Bank: DnB
    IBAN: NO4715033286950
    BIC/SWIFT: DNBANOKK

  • Hvorfor får jeg betalingspåminnesle når faktura er betalt?

    Fakturaen er ikke registrert innbetalt i vårt system den datoen betalingspåminnelse er produsert. Dersom innbetaling har skjedd nylig, kan innbetaling og varsel ha gått omhverandre. Hvis du er usikker, kan du ta kontakt med vårt kundesenter. Logg inn og bruk skjema under for å sende oss spørsmålet ditt.

  • Hvorfor har jeg fått purregebyr og forsinkelserente? Faktura har ikke forfalt ennå.

    Purregebyret og forsinkelsesrentene gjelder for sen innbetaling av forrige faktura.

  • Jeg klarer ikke å betale hele fakturaen akkurat ved forfall. Hva kan jeg gjøre?

    Dersom du har behov for det, kan du velge å vente med betaling av fakturaen.

    Vær oppmerksom på følgende:

    • Dersom du venter med betaling av faktura, påløper det forsinkelsesrenter.
    • Avtalen må inngås før forfall.
    • Du kan ikke vente med betaling av siste faktura dersom du har tidligere ubetalte fakturaer på ditt kundeforhold hos oss.

    Ønsker du å vente med betaling? Logg inn på MIN SIDE, og velg "Utsett betaling". Se også vilkårene  for utsettelse der. 

     

  • Fikk du ikke svar på det du lurte på? Ta kontakt med oss. 

    kontakt-oss