Fiber/internett

Her finner du spørsmål og svar om internett og fiber.

  • TAFJORD er ALTIBOX partner og du vil derfor finne flere svar, brosjyrer og interaktive guider på vår ALTIBOX portal. 

    Gå til ALTIBOX portalen...

  • Ustabil linje - Fiber?

    - Forsøk å ta ut strømledningen på modem i minst 15 sekunder

    Hvis du likevel ikke får tilbake linjen kan du forsøke følgende:

    - Koble en datamaskin direkte til vårt modem med kort nettverkskabel (under 5m)

    Hvis du likevel ikke har linje, vennligst ta kontakt med Kundesenteret via dette skjemaet
     

  • Ønsker du å benytte egen trådløs ruter eller brannvegg koblet til hjemmesentralen?

    Om du ønsker å bruke din egen trådløs ruter eller brannvegg, kan vi bridge hjemmesentralen slik at ditt internett-signal går utenom hjemmesentralen sin egen ruter/brannveggfunksjon. Kontakt oss via skjema, så aktiverer vi bridge mode for deg.

    Når bridge mode er aktivert kobles ethernetkabelen fra internett porten på hjemmesentralen direkte til din egen ruter på wan/internett porten. Din egen ruter må så restartes.

    NB! Når hjemmesentralen står i bridge mode vil det trådløse nettverket bli slått av på denne.
    Etter bridging av Tilgin 1521 og 1522 hjemmesentralen vil internettlampen på denne lyse rødt, det er normalt.

  • Hvorfor har jeg fått melding om at min internett linje er stengt grunnet SPAM?

    Utsendelse av store mengder spam skyldes som oftest virusinfisert maskin på nettet. Spam er et stort problem både for oss og andre, så for å hindre spredning av dette stenger vi nettverk som er rammet av dette så snart det oppdages.

    De som er rammet bør snarest kontrollere alle maskiner på sitt nettverk med en oppdatert virusscanner, samt kontrollere at ingen andre har tilgang til nettet via f.eks. åpent trådløst nettverk.

    Spam kan også skyldes misbruk av e-post- eller proxy-server som ikke er tilstrekkelig sikret mot bruk av andre, har du slike maskiner på nettet kontroller også disse.

    Når du mener at utsendelsen av e-post er stoppet, sender du oss en melding via skjemamodulen lenger nede på denne siden.

  • Har du problemer med hastigheten?

    Vi vil be deg gjøre følgende:

    1. Koble fra alt annet utstyr på lan siden, (router, switch, trådløst aksesspunkt o.l.).

    2. Deaktivere trådløs sender på hjemmesentralen.

    3. Koble 1. stk. pc direkte i Internett porten på hjemmesentralen med kort nettverkskabel av god kvalitet.

    4. Kontrollèr at det ikke kjøres båndbreddekrevende programmer på maskinen det testes med, (torrentprogrammer, spotify, eller lignende).

    5. Gå inn på hastighetstesten og ta minst 3 hastighetstester der,se link lengre nede.

    6. Om problemet vedvarer, forsøk å resette modem. (Stikk en spiss gjenstand inn i det lille hullet på baksiden av hjemmesentralen, og hold inne i 12 sekunder mens modemet er på.
    Gi så hjemmesentralen inntil 10 minutter på å laste konfigureringen og komme seg på nett på nytt).

    7. Ta nye hastighetstester, se link under

    8. Om problemet vedvarer, velg emne "hastighet" på skjemaet under og informer om følgende:

    • Brukes det fildelingsprogrammer på linjen?
    • Gjentar feilen seg og i så fall hvor ofte
    • Brukes det annet utstyr enn vårt på linja, og i så fall hvilket?

    Link til hastighetstest

  • Det trådløse nettverket har dårlig signalstyrke, og faller til tider ut?

    Sjekk om antennen på ruteren er skrudd skikkelig fast. (Gjelder kunder med Tilgin hjemmesentral)

    Dersom det er flere WLAN-soner innen et område som bruker samme kanal, kan disse forstyrre.
    Du kan også forsøke å endre kanal på det trådløse nettet ved å logge inn på  http://fiber.tafjord-mimer.no/

    For mer informasjon om trådløse koblinger les her
     

  • Hvordan sier jeg opp fiberabonnementet mitt hos TAFJORD?

    For å si opp ditt abonnement må du meddele dette skriftlig, enten via web, post eller e-post.

    Ta gjerne kontakt med oss her

    Vær oppmerksom på eventuell bindingstid og de gjeldende vilkår for tjenesten.

  • Fikk du ikke svar på det du lurte på? Ta kontakt med oss. 

    kontakt-oss