Se tilleggsvilkår for telefoni- og TV- og mediatjenester.

Vilkårsendring

Følgende endring gjelder fra 1. september 2012:

I avsnitt 3.1 er tjenestens leveringsmåte og kvalitet spesifisert
I avsnitt 7.1 og 7.2 er privat- og bedriftskunde nå spesifisert med oppsigelsesfrist.

Følgende endring gjelder fra 1. januar 2014:
I avsnitt 4.2 er kvartalsfaktura endret til månedsfaktura.

 

1. Anvendelsesområde

Disse betingelsene gjelder mellom Tafjord Marked AS ("Tafjord Marked") og den som er registrert som kunde ("Kunden") for levering av et eller flere av Tafjord Markeds tjenesteprodukter og for leie av utstyr for tilgang til Tafjord Markeds nett og overføring av avtalte Tjenester ("Tjenester"). Sammen med vilkårene for Telefoni og TV og mediatjenester, danner herværende vilkår rammene for tilknytning til Tafjords nett og abonnement på tjenester levert i Tafjords nett.

 

1.1 Kontraktsgjenstand

Gjenstand for nærværende avtalebetingelser er bredbåndsabonnement og tilleggstjenester levert av Tafjord Marked eller Tafjord Markeds samarbeidspartnere, samt utstyr som Kunden leier fra Tafjord Marked for tilgang til Tafjord Markeds nett og overføring av avtalte Tjenester.

 

1.3. Avtaleinngåelse

Nærværende betingelser betraktes som akseptert ved bestilling av Tjenester via web, skriftlig eller muntlig, når Tafjord Marked har bekreftet bestillingen. Dersom Kunden tar Tjenesten i bruk uten at uttrykkelig avtale er inngått anses Kunden å ha akseptert nærværende betingelser. Kunden aksepterer ved sin bestilling at leveranse kan starte umiddelbart etter Tafjord Marked har bekreftet bestillingen.

For tjenesten Domene, krever Tafjord Marked som Registrar, skriftlig egenerklæring fra Kunden.

 

1.4 Avtaletid

Denne avtalen løper så lenge det leide utstyr er hos Kunden, eller inntil den sies opp i henhold til punkt 7 nedenfor. Ved bestilling av tjenester med bindingstid, binder Kunden seg til Tafjord Marked som leverandør for det oppgitte antall måneder.

 

1.5 Kredittvurdering

Tafjord Marked kan foreta kredittvurdering av alle nye abonnenter. Dersom Tafjord Marked etter dette finner å ikke ville inngå avtale om levering av Tjenester kan dette avslås uten ytterligere begrunnelse overfor Kunden.

2. Angrerett

I samsvar med lov om Opplysningsplikt og angrerett har Kunden rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi Tafjord Marked melding om dette innen 14 dager etter at Kunden har mottatt angreskjema. Ved bruk av angrerett er Kunden ansvarlig for å tilbakelevere alt utstyr mottatt fra Tafjord Marked i forbindelse med den aktuelle avtalen. Utstyret skal tilbakeleveres innen rimelig tid. Ved avtaler som er inngått gjennom telefonsamtale etter u-anmodet oppringning fra Tafjord Marked, bæres returkostnader av Tafjord Marked. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg bæres returkostnadene av Kunden.

 

Begge parter skal tilbakeføre de deler som er oppfylt etter avtalen, så langt det er mulig. Dersom Tjenesten påbegynnes før utløpet av angrefristen, skal Kunden ved bruk av angreretten betale for den delen av tjenesten som er utført/levert, samt for medgåtte materialer. Dette gjelder imidlertid ikke tilfeller hvor avtale om kjøp av Tjenesten er inngått etter u-anmodet telefonoppringning fra Tafjord Marked.

 

Angreretten kommer ikke til anvendelse dersom Tafjord Marked oppsøker Kunden etter dennes uttrykkelige anmodning og kjøpet gjelder en vare eller tjeneste som omfattes av Kundens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne. I slike tilfeller må Kunden si opp avtalen på vanlig måte, som foreskrevet i pkt. 7.1.

3. Kontraktsgjenstand

3.1 Tjenestens innhold

Kunden gis tilgang til tjenesten slik den er definert på web og i produktark for vedkommende tjenesteområde, samt leie av nødvendig utstyr for tilgang til Tafjord Markeds nett. Nærmere produktbeskrivelse finnes på www.tafjord.no.

Dersom ikke annet er opplyst, leveres tjenesten gjennom et kablet ethernettgrensesnitt. Tjenestens kvalitet og tilgjengelighet kan ikke garanteres ved bruk av trådløst nettverk da lokale forhold og Kundens utstyr kan innvirke på dette.

 

Det er en målsetning at Kunden til enhver tid skal tilbys produktets angitte hastighet mellom Kundens egen PC og Leverandørens Internett. Siden en del av kapasiteten benyttes til nødvendig kontrollinformasjon, vil effektiv hastighet kunne være noe lavere. Overføringshastigheten videre ut mot Internett er utenfor Leverandørens kontroll, og det må her påregnes noe lavere hastighet.

Tafjord Marked kan fritt endre produktets omfang og tekniske spesifikasjoner for Tjenesten, men skal underrette Kunden om dette på forhånd. Tafjord Marked gjennomfører rutinemessige kvalitets- og sikkerhetskontroller i alle databaser knyttet til de produkter og tjenester vi leverer. Som et resultat av slike kontroller vil, e-postadresser som ikke har vært aksessert eller satt til "videresend" siste kalenderår, automatisk bli slettet.

 

3.2 Leveringstid

Det leide utstyret gjøres tilgjengelig for Kunden hos Tafjord Marked innen rimelig tid etter avtaleinngåelsen. Kunden henter og installerer utstyret selv, hvis ikke annet er avtalt.

Dersom det etter at avtale er inngått, skulle vises seg at Tafjord Marked likevel ikke uten uforholdsmessig bruk av ressurser kan levere Tjenesten eller ikke uten uforholdsmessig bruk av ressurser kan levere Tjenesten til angitt eller rimelig tid, er Tafjord Marked ikke ansvarlig for tap som Kunden lider som følge av slik forsinket eller utelatt levering.

 

3.3 Installasjon

Utstyret installeres av Kunden selv, hvis ikke annet er avtalt. Bestiller Kunden montør fra Tafjord Marked er monteringens utstrekning og innhold som beskrevet ved bestilling. Kunden besørger og bekoster selv nødvendig fremføring av elektrisk strøm. Kunden er selv ansvarlig for tele- og datautstyr som i tillegg til utstyr leiet fra Tafjord Marked er nødvendig for å benytte tjenesten, herunder oppkobling og konfigurasjon av eget lokalt utstyr og eget aksessutstyr, som blant annen interne maskiner.

Annet tele- og datautstyr som tilknyttes Tafjord Markeds utstyr, skal tilfredsstille de krav som til enhver tid er fastsatt av telemyndighetene. Kunden er ansvarlig for at teleutstyr som han eller noen han svarer for koblet til Tafjord Markeds utstyr er godkjent og ikke medfører forstyrrelse i Tafjord Markeds nett. Kunden må ikke gjøre inngrep i Tafjord Markeds utstyr eller nett.

 

Kunden skal forsikre seg om at enhver som utfører arbeid på utstyr som benyttes for tjenesten, har nødvendig autorisasjon og er godkjent av Tafjord Marked. I forbindelse med tilknytningen til Tafjord Markeds nett og installasjon av utstyr har Tafjord Marked fri rett til nødvendige installasjoner og linjeføring på, i og gjennom Kundens eiendom. Det ytes ingen kompensasjon til Kunden for eventuelle ulemper som følge av dette. Kunden må gi Tafjord Marked tilgang til sine lokaler i det omfang det er rimelig for at Tafjord Marked skal kunne oppfylle sin leveringsforpliktelse.

Dersom det er avtalt at Tafjord Marked skal installere utstyr, og slik installasjon ikke kan gjennomføres grunnet forhold på Kundens side, betaler Kunden et gebyr, for tiden kr 1.500,- for oppmøtet.

4. Priser

4.1 Etablering og abonnementsavgift

Kunder som ikke har avtalt bindingstid betaler etableringsavgift samt månedlig abonnementsavgift i henhold til Tafjord Markeds til enhver tid gjeldende prisliste.

Kunder som har avtalt bindingstid betaler den avtalte pris i den avtalte periode. Innenfor den avtalte bindingstiden kan Kunden likevel få justert pris dersom leverandør åpner for det, og det inngås avtale om ny bindingsti.

Prisendringer varsles med en måneds varsel.

Faktura med opplysninger om ny pris for Tjenesten gjelder som skriftlig underretning om prisendringen. Kundens bruk av Tjenesten etter at prisendringen er trådt i kraft anses som aksept av ny pris.

 

4.2. Fakturering

Etableringsavgift faktureres sammen med første faktura for abonnementsavgift. Kunder faktureres forskuddsvis pr måned for faste avgifter, og etterskuddsvis for tjenester med forbruksmåling. Abonnementsavgift faktureres fra den dato tjenesten er gjort tilgjengelig for Kunden.

Kunden plikter å kontrollere at faktura er i henhold til kontrakt, og eventuelle innsigelser rettes til Tafjord Marked straks, og senest innen fakturaens forfallsdato.

Betaling skal skje senest ved forfall som angitt på faktura.

Ved forsinket betaling svares forsinkelsesrenter i samsvar med lov om renter ved forsinket betaling.

5. Kundens rettigheter og plikter

5.1 Kundens betalingsplikt

Den som er registrert som Kunde hos Tafjord Marked er ansvarlig for betaling for Tjenesten. Ansvaret omfatter også andres bruk av Tjenesten, herunder uvedkommende sin eventuelle bruk. Er bruker av Tjenesten under 18 år er nærmeste pårørende å betrakte som Kunde.

 

5.2 Kundens bruk av Tjenestene

Kunden kan gi andre i sin husstand tilgang til sitt abonnement. Kunden er ansvarlig for all bruk av tjenester knyttet til eget abonnement og plikter og sørge for at uvedkommende verken elektronisk eller fysisk nytter Kundens abonnement til uberettiget bruk av tjenester levert av Tafjord Marked. Tjenesten kan ikke videreselges.

 

5.3 Bruk av Tafjord Markeds utstyr

Kunden skal behandle Tafjord Markeds utstyr i samsvar med bruksanvisningen, og/eller i henhold til Tafjord Markeds anvisninger. Det er ikke tillatt å gjøre inngrep i utstyret, slik som for eksempel omprogrammering eller endringer i konfigurasjonen. Kunden skal ikke erstatte Tafjord Markeds utstyr med eget utstyr, med mindre dette er skriftlig avtalt og godkjent av Tafjord Marked.

 

Tafjord Marked er ikke ansvarlig for problemer med bruk av Tjenesten eller annet, dersom abonnentenheten fraviker fra standard konfigurasjon eller som følge av at det er utført ulovlig inngrep i Tafjord Markeds utstyr.

Utstyret skal kun benyttes på den adresse som er angitt i avtalen. Utstyret skal ikke fjernes fra denne adresse uten skriftlig samtykke fra Tafjord Marked, med mindre dette gjøres for å returnere utstyret til Tafjord Marked. Kunden plikter å holde utstyret forsikret til dets fulle verdi, og i henhold til vanlig kombinert innboforsikring.

Merking på utstyret som viser at dette er Tafjord Markeds eiendom, må ikke fjernes. Utstyret kan ikke selges, leies ut, lånes eller på annen måte overdras. Det kan heller ikke pantsettes. Kunden har ikke adgang til å benytte tjenesten til kommersielle formål. Kunden kan ikke videreselge eller leie ut tjenesten.

 

Kunden er ansvarlig for tap og skader på utstyret så lenge dette er i hans besittelse, og skal uten opphold varsle Tafjord Marked dersom tap eller skade skjer.

Dersom Tafjord Marked finner det nødvendig å bytte ut utstyret ifm oppgradering el, skal Kunden selv bringe det gamle og hente det nye utstyret hos Tafjord Marked, med mindre Tafjord Marked påtar seg å utføre dette.

 

Ved avtalens opphør, uansett årsak, skal utstyret straks leveres til Tafjord Marked. Kunden betaler abonnementsavgift inntil utstyret er tilbakelevert til Tafjord Marked. Dersom utstyret ikke tilbakeleveres i henhold til nærværende avtale, er Tafjord Marked berettiget til å kreve full erstatning for utstyret.

 

5.4 Tilleggstjenester

Kunden kan når som helst velge andre tilleggstjenester innen vedkommende tjenesteområde eller innenfor nye tjenesteområder. Dersom tilleggstjenesten gjelder en høyere prisklasse, betales et mellomlegg lik differansen mellom pris for eksisterende og ny Tjeneste, pluss eventuelle gebyrer i henhold til gjeldende prislister.

 

5.5 Endringer fra Kundens side

 

5.5.1 Varsel

Endringer som har betydning for abonnementsavtalen skal meldes til Tafjord Marked senest seks uker før endringen trer i kraft.

 

5.5.2 Flytting

Kunden skal omgående melde fra om adresseforandring som følge av flytting. For å sikre at utstyret kan leveres på nytt sted uten at nedetid forekommer, må flytting meldes senest seks uker før det finner sted.

 

5.6 Datasnoking og spredning av skadelig informasjon

Kunden må i sin bruk av Tjenesten ikke forsere elektroniske sperrer, låser eller koder eller på annen måte skaffe seg uberettiget tilgang til andre tjenester eller systemer, som ikke er ment for Kunden. Kunden må heller ikke benytte, utnytte eller spre informasjon som han har skaffet seg uberettiget tilgang til.

 

Det er ikke tillatt å spre datavirus eller andre skadelige programmer, benytte Tjenestene til e-post bombing (SPAM), reklame e-post eller annen form for e-post der man sender til flere brukere man ikke kjenner eller liknende. Det er heller ikke tillatt å oppgi falskt navn og/eller adresse.

 

5.7 Regler, skikk og bruk

Videre plikter Kunden å bruke sunn fornuft og alminnelig høflighet i sin bruk av Tjenestene.

For øvrig skal Kunden selvsagt benytte Tjenesten i overensstemmelse med det til enhver tid gjeldende lovverk.

 

5.8. Overdragelse

Kunden kan ikke overdra leiet utstyr til andre med mindre Tafjord Marked skriftlig har bekreftet at slik overdragelse kan skje. I så fall kan endringsavgift belastes den nye Kunden.

6. Tafjord Markeds rettigheter og plikter

6.1 Tilgjengelighet og kontroll

Tilgjengelighet for Tjenester, åpningstider for henvendelser vedrørende feil samt feilrettingstider fremgår av særskilt produktinformasjon tilgjengelig på www.tafjord.no. For næringskunder henvises det også til SLA. (Service Level Agreement).

 

6.2 Overdragelse

Tafjord Marked kan fritt overdra sine rettigheter og plikter i avtaleforholdet internt i Tafjord-konsernet, ved overdragelse av virksomhet, og eller ved overdragelse til annen leverandør.

 

6.3 Behandling av personopplysninger

Ved bestilling av abonnement vil de opplysninger som Kunden oppgir bli lagret i Tafjord Markeds kundebase. Opplysningene vil sammen med innhentet kredittvurdering av Kunden (jf vilkårene punkt 1.4) bli lagret til bruk ved levering av Tjenesten, varsling og fakturering. Opplysningene vil ikke bli brukt til markedsføring eller utlevert til andre med mindre Tafjord Marked er rettslig forpliktet til dette. Kunden har på forespørsel rett til innsyn, og kan kreve uriktig eller ufullstendige opplysninger rettet. Med unntak fra slik rett til innsyn følger av personopplysningsloven § 23.

Tafjord Marked og de ansatte hos Tafjord Marked plikter å bevare taushet om opplysninger vedrørende Kundens bruk av Tjenesten. Slike opplysninger kan likevel utleveres med Kundens samtykke eller gis til domstolene eller andre offentlige myndigheter når Tafjord Marked er rettslig forpliktet til å utlevere slik informasjon. Tafjord Marked kan benytte kundeopplysninger til promotering av egne produkter, så lenge Kunden ikke har reservert seg mot dette.

7. Oppsigelse

7.1 Oppsigelse fra Kunden

Kunden kan ikke si opp abonnementet innenfor bindingstiden dersom ikke annet er avtalt eller følger av nærværende betingelser. Deretter kan Kunden (privatkunden) si opp abonnementsavtalen med en måneds skriftlig varsel. For bedriftskunder gjelder 3 måneders skriftlig varsel om oppsigelse.

 

Flytter kunden til nytt sted som ikke er i leverandørens fibernett og det foreligger bindingstid for ett eller flere produkter/tjenester, ansees det som oppsigelse fra kunden.

Ved brudd på bindingstid for en eller flere tjenester som er levert iht. avtalen kan Tafjord Marked kreve innfrielse av gjenstående abonnementstid og tilbakeført rabatter og kombinasjonsrabatter gitt ved etablering av tjenesten (e).

 

7.1.2 Prisendring innenfor bindingstid

Dersom Kunden (privatkunden) ikke godtar prisendring som nevnt i punkt 4, har Kunden rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning ved at leiet utstyr tilbakeføres til Tafjord Marked.

 

7.2 Oppsigelse fra leverandør

Tafjord Marked kan si opp avtalen med en måneds skriftlig varsel til Kunden. For bedriftskunder gjelder 3 måneders skriftlig oppsigelse. Som gyldig oppsigelsesgrunn skal alltid regnes at Tafjord Marked er ikke lenger kan opprettholde Kundens tilknytning til sitt nett, herunder for eksempel som følge av at Tafjord Marked avslutter levering av angjeldende Tjeneste.

 

Likeledes kan Tafjord Marked si opp avtalen dersom levert kvalitet ikke tilfredsstiller Kunden og feil eller mangel er uopprettelig, eller dersom feil eller mangel ikke uten uforholdsmessig bruk av ressurser, kan utbedres.

Ved oppsigelse er Kunden ansvarlig for å tilbakelevere alt mottatt utstyr. Ved tilbakelevering av utstyr skal dette være i den stand det var da Kunden mottok det. Manglende innlevering av utstyr medfører fakturering av utstyrets verdi. Det gis ingen refusjon av etableringsbeløp eller abonnement ved oppsigelse eller stenging.

8. Feil eller mangler ved tjenesten

8.1 Undersøkelse og reklamasjon

Før feil meldes til Tafjord Marked skal Kunden undersøke om feilen skyldes forhold på Kundens side. Dersom Kunden melder om en feil som ligger utenfor Tafjord Markeds ansvarsområde, og Kunden burde forstått dette, kan Tafjord Marked kreve dekket de omkostninger som forbundet med feilsøking.

Kunden mister sin rett til å gjøre manglene gjeldende dersom han ikke gir Tafjord Marked melding om mangelen innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget den.

 

8.2 Avhjelp

Tafjord Marked skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med mangel ved produktet iverksette tiltak for å rette mangelen. Dersom Kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å rette mangelen utover det som måtte være avtalt med Tafjord Marked, er Tafjord Marked ikke ansvarlig for å dekke utgifter som påløper til slik retting.

Tafjord Markeds ansvar for feilsøking og feilretting gjelder for linje til kunden og til og med det utstyr som er levert fra Tafjord Marked.

 

8.2.1 Adgang til Kundens brukerutstyr

Kunden plikter å gi Tafjord Marked adgang til lokalet der Kundens brukerutstyr er lokalisert for nødvendig feilsøking og feilretting.

 

8.3 Ansvar og erstatning

 

8.3.1 Ansvar

Tafjord Marked er kun ansvarlig for skade på Abonnentens person, tredjeperson eller gods i den utstrekning dette følger av de alminnelige erstatningsregler som gjelder på området, og skaden kan tilbakeføres til Tafjord Marked.

Det presiseres spesielt at Tafjord Marked ikke utøver kontroll over informasjon som sendes gjennom Tafjord Markeds nett. Tafjord Marked kan ikke holdes ansvarlig for skade, mangler eller tap hos Kunden som skyldes slik informasjon.

Abonnenten må selv beskytte sitt tele- og datautstyr mot uvedkommende. Tafjord Marked er ikke ansvarlig for tap som direkte eller indirekte kan tilbakeføres til uvedkommende sin bruk av Tjenesten hos Abonnenten.

 

8.3.2 Erstatning

 

8.3.2.1 Direkte tap

Tafjord Marked er ansvarlig for direkte tap som skyldes mangler ved Tjenestene.

Dette gjelder likevel ikke hvis Tafjord Marked godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Tafjord Markeds kontroll, og som Tafjord Marked ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.

Med direkte tap forstås kun nødvendige og dokumenterte merutgifter som Kunden er påført som en følge av mangelen.

Tafjord Marked er også ansvarlig for skade som ved uaktsomhet er forøvd av Tafjord Marked på Kundens eiendom og eiendeler for øvrig, ved montering, installasjon og kabelføring som overskrider det som er nødvendig for monteringen.

 

8.3.2.3 Indirekte tap

Tafjord Marked er ikke ansvarlig for indirekte tap som følger av mangler med mindre tapet er volt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Tafjord Markeds side. Som indirekte tap regnes:

- tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd)

- tap som følge av at Tjenesten ikke kan nyttiggjøres som forutsett (avsavn)

- tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt faller bort eller ikke blir riktig oppfylt

- tap som følge av skade på annet utstyr levert av Tafjord Marked og gjenstander som utstyret brukes til fremstilling av eller som har nær og direkte sammenheng med utstyrets forutsatte bruk.

 

8.3.2.4 Tafjord Markeds samlede erstatningsansvar

Tafjord Markeds samlede erstatningsansvar er begrenset til abonnementsavgift for angjeldende periode, med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet fra Tafjord Markeds side. Ved grov uaktsomhet er erstatning begrenset oppad til NOK 10.000,-.

 

8.4. Heving

Kunden kan med øyeblikkelig virkning heve avtalen ved vesentlig mislighold fra Tafjord Markeds side.

9. Kundens mislighold

9.1 Forsinket betaling

Ved forsinket betaling blir tjenesten helt eller delvis stengt, og forblir helt eller delvis stengt inntil utestående beløp er innbetalt og registrert hos Tafjord Marked. Tjenesten kan også stenges helt eller delvis hvis det foreligger forsinket betaling for andre Tjenester fra Tafjord Marked.

Kunden får ikke fradrag i fastavgift for den tiden Tjenesten har vært helt eller delvis stengt som følge av forsinket betaling.

 

9.2 Ansvar og erstatning

Hvis utstyret tilhørende Tafjord Marked går tapt eller skades mens utstyret befinner seg hos Kunden, er Kunden objektivt ansvarlig. Ved tap eller uopprettelig skade, svarer Kunden erstatning med en sum i henhold til prisliste.

 

9.3 Stenging

Tafjord Marked kan stenge Kundens tilgang til tjenesten helt eller delvis dersom det foreligger mislighold som omtalt i nærværende punkt eller dersom Kunden utøver aktiviteter, herunder "spamming", distribusjon av uønsket innhold, innbrudd og forsøk på innbrudd, som kan forringe tjenestekvaliteten for andre brukere, eller for øvrig opptrer i strid med sine plikter nevnt ovenfor i punkt 5.

Vurderes stengning i denne sammenheng vil Kunden bli informert av Tafjord Marked.

Dersom Tjenesten blir stengt som følge av Kundens forhold, påløper gebyr i samsvar med den til enhver tid gjeldende prisliste. Dersom en stengt forbindelse gjenåpnes, vil det påløpe et åpningsgebyr i følge prisliste.

 

9.4. Heving

Tafjord Marked kan med øyeblikkelig virkning heve avtalen og kreve utstyr tilbakelevert ved vesentlig mislighold fra Kundensside. Vesentlig mislighold kan for eksempel foreligge dersom Kunden:

  • ikke betaler etter 2. gangs purring eller etter at inkassovarsel er gitt.
  • bruker utstyr som ikke er typegodkjent.
  • bruk av Tjenesten i strid med offentlige rettslige regler eller.
  • på annen måte grovt misbruk av Tjenesten, herunder ved brudd på opphavsrettigheter.

Spredning av barneporno, rasistiske ytringer og ærekrenkelser kan være brudd på offentlige rettslige regler, mens krenkelse av opphavsrettigheter vil kunne være både brudd på offentlige rettslige regler og brudd på opphavsmannrettigheter. Dersom Kunden etter slik heving ikke tilbakeleverer Tafjord Markeds utstyr, blir Kunden fakturert for utstyret i henhold til gjeldende prisliste.

10. Ekstraordinære bruksrestriksjoner

Tafjord Marked har rett til å iverksette tiltak som kan medføre avbrudd, forstyrrelser eller endringer i Tjenesten som anses nødvendige av tekniske, drifts eller vedlikeholdsmessige årsaker. Tafjord Marked skal bestrebe seg på å varsle om slike tiltak i god tid før de gjennomføres. Har Kunden meldt feil og Tafjord Marked av tekniske årsaker må gjøre avbrudd i tjenesten forbeholder Tafjord Marked seg retten til ikke å varsle spesifikt, ved korte avbrudd i Tjenesten.

I nødssituasjoner, herunder force majeure, alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streik eller lockout, samt alvorlig fare for sabotasje mot nett eller tjenester, har Tafjord Marked rett til å gjennomføre avbrudd eller begrensninger i Tjenesten, samt å avskjære adgangen til denne for nye kunder.

 

Tafjord Marked er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunden måtte bli påført som følge av de nevnte tiltak.

11. Endringer i vilkårene

Tafjord Marked forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av lover, vedtak og anbefalinger fra offentlige myndigheter. Ved vesentlige endringer i vilkårene har Kunden rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning og kreve refundert en forholdsmessig del av forhåndsbetalte avgifter. Endring av vilkårene varsles en måned forut for gjennomføringen.

12. Tvister

Tvister mellom Kunden og Tafjord Marked skal søkes løst i minnelighet. Tvister om internettaksess kan, iht. bransjenorm for internettaksess, også bringes inn for Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon.

 

Dersom tvisten ikke lar seg løse ved forhandlinger kan hver av partene bringe tvisten inn for de ordinære domstoler. Sunnmøre tingsrett er verneting i første instans.

Kontrakten er underlagt norsk rett.

13. Ikrafttredelse

Vilkårene gjelder fra 25.oktober 2005.

14. Spesielle vilkår (Vilkår som publisert på www.tafjord.no)

14.1 Spesielle vilkår for TV- og mediatjenester

14.2 Spesielle vilkår for Telefonitjenester